DA Drogisterij Doolaege - Axel

Pijnstillers

Pijnstillers, neusdruppels, maagtabletten.
Gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. De drogist weet er meer van

Pijnstillers, neusdruppels, maagtabletten. Voor zelfzorggeneesmiddelen, die allerlei lastige klachten snel kunnen verlichten en verhelpen, gaan we als vanzelfsprekend naar de drogist.
En niet voor niets. De drogist beschikt over uitgebreide kennis van zelfzorggeneesmiddelen en voorkomt daarmee op deskundige wijze gezondheidsrisico's als gevolg van verkeerd medicijngebruik. Want zelfzorggeneesmiddelen lijken misschien onschuldig, en dat zijn ze ook als je ze volgens voorschrift gebruikt, maar er kan ook een hoop mis gaan.

Vicieuze cirkel
Herman (53) was enorm geholpen met het advies van zijn drogist. Hij had al enige dagen maagpijn en slikte daarvoor ontstekingsremmende pijnstillers. De maagklachten verdwenen maar niet. Herman stapte daarom bij de drogist naar binnen voor een nieuwe verpakking van die pijnstillers. Het moest nu toch maar eens over gaan. De drogist vertelde hem dat hij beter kon stoppen met het innemen van ontstekingsremmende pijnstillers, omdat die juist maagklachten kunnen veroorzaken. De drogist adviseerde hem een maagmiddel waarmee de klachten na een paar dagen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Van kwaad tot erger
Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen waarbij de drogist een advies geeft bij een ogenschijnlijk simpele klacht en daarmee ergere gezondheidsklachten voorkomt. Sandra (23) ging na haar bezoek bij de tandarts naar de drogist voor een pijnstiller met acetylsalicylzuur, de pijnstiller die zij altijd gebruikte bij hoofdpijn en andere klachten. De tandarts had haar verstandskies getrokken en ze had echt snel een pijnstiller nodig. De drogist vertelde dat acetylsalicylzuur een bloedverdunnende werking heeft en de kans op nabloedingen vergroot. Met paracetamol heeft ze de pijn op een veilige manier kunnen verminderen.

Een hele geruststelling
Ook moeders met jonge kinderen maken graag gebruik van de deskundigheid van de drogist. Jacqueline (47) heeft al jaren haar eigen drogisterij: Ik krijg heel vaak moeders met jonge kinderen in de winkel voor wie een deskundig advies heel belangrijk is en vaak een hele geruststelling. Met zelfzorggeneesmiddelen voor baby's en kinderen moet je heel voorzichtig zijn. Een gediplomeerde drogist kan precies het juiste middel aanreiken voor de klachten die de moeder omschrijft. En, ook heel belangrijk, over de juiste dosering en gebruik van het middel adviseren. Zo kreeg Jacqueline onlangs een moeder met een kindje in haar winkel voor paracetamolzetpillen van 500 mg. Toen ik vroeg voor wie de pijnstiller bestemd was, antwoordde zij dat het voor haar dochtertje was. Het bleek dat de vrouw deze zetpillen zelf ook gebruikt en ze deze voor haar dochter doormidden sneed voor een lagere dosering. Ik was blij dat ik had doorgevraagd, want de werkzame stof in zetpillen is niet gelijk verdeeld over de zetpil. De dosering kan voor de dochter op deze manier gevaarlijk hoog worden, met alle gevolgen van dien. Er zijn speciale kinderzetpillen die zij zonder problemen voor haar dochter kan gebruiken.

Praktijkervaring
Jacqueline kent veel voorbeelden uit de praktijk waarbij ze met haar advies over zelfzorggeneesmiddelen ernstige klachten heeft kunnen voorkomen. Ze vindt het dan ook echt een mooi beroep. Jacqueline: Een vaste klant van mij kwam onlangs in de winkel voor neusdruppels. Omdat ik deze man al jaren ken, weet ik dat hij hartpatiënt is en dat hij hiervoor ook onder behandeling is bij een cardioloog. Voor hartpatiënten zijn neusdruppels in het algemeen niet geschikt. Ik heb hem een ander middel meegegeven, die hij met een gerust hart kon innemen en zijn verstopte neus verlichting kon geven.
Er zijn soms ook lastige situaties in de alledaagse praktijk van de drogist. Bij Jacqueline kwam op een gegeven moment heel vaak een dame in de winkel die meerdere pakken laxeermiddel tegelijk kocht. Na doorvragen bleek dat zij op deze manier probeerde af te vallen. Jacqueline heeft haar gewaarschuwd voor de gevaren van veelvuldig gebruik van laxeermiddelen en heeft het product daarna niet meer aan haar verkocht.

Goede tip
Deze vrouw was misschien niet zo blij met het advies van de drogist. Nicole (26) wél. Zij ging naar de drogist om Norit te halen. Ze had iets verkeerds gegeten en had enorm veel last van diarree. De drogist vertelde haar dat de werking van de anticonceptiepil door het gebruik van Norit kan verminderen en niet meer volledig betrouwbaar is. Daar had Nicole helemaal niet bij stil gestaan.

Doorverwijzen naar de huisarts
Als de drogist de klachten van de klant niet vertrouwt, verwijst deze altijd door naar de huisarts. Jacqueline heeft ooit een klant met wratjes doorgestuurd naar de huisarts, wat achteraf huidkanker bleek te zijn. Gelukkig waren ze er snel bij en hebben de artsen de huidkanker kunnen genezen. Een klant met verkoudheidklachten die zij niet vertrouwde, bleek een longontsteking onder de leden te hebben. En dan zijn zelfzorggeneesmiddelen zeker niet afdoende.

Geschoold personeel, deskundig advies
Advies van de drogist bij de aankoop van zelfzorggeneesmiddelen kan verkeerd medicijngebruik, met alle gevolgen van dien, voorkomen. Uit onderzoek* blijkt dat alle drogisten bij elkaar maar liefst 190.000 adviezen per dag geven over zelfzorggeneesmiddelen. Dat zijn er 60 miljoen per jaar. Ook blijkt dat drogisten jaarlijks tenminste 142.000 adviezen geven waarmee ernstige gezondheidsrisico's voorkomen worden. Drogisten zijn speciaal opgeleid om de klanten deskundig te adviseren. In de drogisterij is altijd een gediplomeerde drogist of een assistent-drogist aanwezig. Hij of zij is vaak gemakkelijk te herkennen aan de badge.

Soms stelt de drogist vragen waarvan de klant denkt: Wat moet hij of zij met deze informatie?. Deze vragen zijn altijd bedoeld om duidelijkheid te krijgen over de klacht, wat de klant er zelf al tegen gedaan heeft en voor wie het zelfzorggeneesmiddel bestemd is. Met die informatie kan de drogist advies op maat geven. En dat is wel zo veilig.